25 Temmuz 2017 Salı

Matematik ve Cihat - Arzu KÖK

Matematik ve Cihat

Hayatın her aşamasında vardır matematik. Girişimcinin işletmesi için yaptığı planlarda, borsa analistlerinin karmaşık algoritmalarında ve hatta aşkta...


 Matematik sayılardır, oranlardır, olasılıklardır. Bilginin işlenmesi, anlamlandırılması ancak matematik ile mümkündür. Hayatın büyük bir kısmı matematiktir. Çünkü hayat da tıpkı matematik gibi kendini tekrar eden etmenlerle doludur. Hava tahminlerinden borsadaki dalgalanmalara, gezegenlerin hareketlerine, şehirlerin hatta devletlerin planlamasına ve büyümesine kadar matematik günlük hayatımızda kullandığımız vazgeçilmez bir araçtır.

Dört işlem hafife alınmamalı, her türlü işin başında matematiğin temelini oluşturan en basit mantık yani toplama, çıkarma, çarpma, bölme var. Yüzde hesapları, oranlar, kesirler ürünleri fiyatlandırmak ve bütçenizi tutturmak için arka planda kalan matematikten ibaret. Eskilerin tarifiyle hesap kitaptan anlamak buna deniyor. Üretim maliyetlerinin hesaplanmasından doğru ürün fiyatlandırmasına, kârın ölçümlenmesine ve finansal verilerin analiz edilerek ileriye dönük planların yapılmasına kadar her aşamada hesap yapmak var. Kısacası, iş planınız salt matematikten oluşmakta. Diğer yanda da, dünyayı kompleks algoritmalar ele geçirmiş durumda. Eğer dünyada sağlam bir yer edinilmek isteniyorsa matematik olmazsa olmazlardan biridir.

Milli Eğitim müfredatı açıklandığında cihat kavramının müfredat kapsamı içerisine alındığında yükselen tepkilere karşı TBMM Milli Eğitim Komisyonu'nun AKP’li üyesi Ahmet Hamdi Çamlı “Cihat bilmeyen bir çocuğa matematik öğretmenin faydası yok” demişti. Bilim adamlarınca mutlaka değerlendirilecek sözdür bu!... Ki kendilerine bi çeki düzen versinler!... Örneğin matematik öğrendin, bilim adamı oldun, kansere çare buldun, depremde yıkılmayan binalar yaptın, Uranüs'e gidecek araçlar yaptın… Ama  cihat bilmiyorsun… O zaman yaptıklarının hepsi hava civa… Cihat bilmeden Uranüs'e gitsen ne fayda!...

Cihat sözcüğü Arapça ''mücadele'' kökünden gelir. c-h-d kökünden türemiştir. Cehd, ''gayret etme'', ''bütün gücünü kullanma'' anlamındadır. Keşke İslam’da da bu anlamda kullanılsaydı. "İslam adına öldürmeyi, gerekirse ölmeyi, bunu yaparken de en azından yanında birini daha götürmek gerektiği" anlamına geliyor yazık ki İslam’da. Yapılan bir araştırmaya göre Türkiye, %8’lik İşid sempatizanlığı oranı ile dünyada 5. sırada yer alıyor. Birincilik %14 ile Nijerya’da. Malezya ve Senagal, %11 ile Nijerya’yı takip etmiş. Anlaşılan odur ki cihat konusu müfredata konularak bu oran daha da yukarılara çekilmek isteniyor.

 “Cihat bilmeyen bir çocuğa matematik öğretmenin faydası yok” diyorlar. Peki neyle cihat yapacak çocuk? Cihat bile bilim olmadan olmaz. Olursa da Ortadoğu’dakiler gibi küresel güçlerin oyuncağı olan cihatçılar gibi olurlar. Oysa sen çocuklarını nitelikli öğretimle donatırsan, o zaman o çocuk seni dünya siyasetinde üstün hale getirir. Eğer gerçek başarı isteniyorsa cihat, laboratuarlara, kürsülere taşınmalıdır. Bilimi öteleyerek cihat olmaz. 

2014’te İngiltere’de, matematik öğreniminde başarısız gençlerin ülke ekonomisine yılda 20.2 milyar sterlin (24.4 milyar euro) zarar verdiği hesaplandı. Bu miktar, İngiltere gsyh’sinin yüzde 1.3’üne karşılık gelmektedir. İngiltere, Pısa’da Türkiye’den 22 puan daha yukarıdayken 20 milyar sterlin (87 milyar TL) zarara uğruyorsa, 49’uncu sıradaki Türkiye’nin zararı nedir hiç düşündünüz mü?

Matematik eğitiminde belli seviyeye getiremediğimiz her bir birey; olayları analiz etmekte, birbiri ile ilişkilendirmekte, yorumlamakta ulaşabileceği seviyenin altında kalır. Doğal olarak da ülke ekonomisine, dolayısıyla da ülke geleceği için büyük bir zarar demektir bu.

Yıllık cari açığımız 2016 yılında 32 milyar dolar olarak hesaplandı. Buna ilaveten:

Açlık sınırı:1,518 TL
Yoksulluk sınırı: 4,945 TL.
Asgari ücret: 1,404 TL

Halk giderek yoksullaşıyor. Mesela Fransa ve İtalya ile potansiyelimiz aynı, şartlarımız eşit ama ekonomilerimiz arasında uçurum var.
Fransa gsmh : 2,8 trilyon dolar.
İtalya gsmh : 2,2 trilyon dolar.
Türkiye gsmh : 800 milyar dolar.

Matematik kullanılabilseydi böyle mi olurdu? Son yıllara baktığımızda: 

- Et alamayacak kadar fakirleşmişiz
- Üretim denen şeyi unutmuşuz, çare üretme çabaları yok.
- Zekâ seviyemiz, iyi beslenemediğimiz için geriliyor.
- Matematik, fen gibi bilimlerden uzaklaşıyoruz ve uzaklaştıkça medeniyet basamaklarında geriye düşüyoruz.
- Eğer güçlü ülke değilsen birileri seni istediği gibi yönetir aynen kuklaya dönersin.
- Karnı aç olan insanı her yöne çekersin. Çünkü kendi iradesini ortaya koyamaz, silikleşir.

İşte bu yüzden mevcut eğitim sistemini değiştirip matematiği başköşeye koymak zorundayız. Sonra biyoloji, fizik, kimya vs. Çünkü bilimden gidilmeyen yol yol değildir.

Sözlerimi Mustafa Kemal Atatürk’ün şu sözleriyle noktalamak isterim: "Gözlerimizi kapayıp, yalnız yaşadığımızı varsayamayız. Ülkemizi bir çember içine alıp dünya ile ilgilenmeksizin yaşayamayız. Tersine gelişmiş, uygarlaşmış bir ulus olarak uygarlık alanının üzerinde yaşayacağız: Bu yaşam ancak bilim ve fenle olur. Bilim ve fen nerede ise oradan alacağız ve ulusun her bireyinin kafasına koyacağız. Bilim ve fen için bağ ve koşul yoktur."



Arzu KÖK

3 yorum:

  1. ÜNİVERSİTEDE YAZ DÖNEMİNDE DERS ALIRKEN RAHİBELERİN MATEMATİK KURSLARINA YAZILDIKLARINI GÖRDÜM.BİR GÜN DE KARŞIMA ÇIKAN BİR RAHİBEYE BUNUN NEDENİNİ SORDUGUMDA "SOYUT KAVRAMLARIN SOMUT OLARAK İFADE EDİLMELERİNE YARDIMCI OLABİLMELERİ İÇİN DEMİŞDİ.

    YanıtlaSil
  2. Cihat sözcüğü, Araplar'da öncelikle SAVAŞ; DİNİ YAYMAK İÇİN KARŞI TARAFTAKİLERLE MADDİ MÜCADELE demektir. Bunu, son zamanlarda "Nefsle mücadele" diye öne çıkardılar. Evet, Kur'an'da nefsle mücadele var Ama işin gerçeği Araplar'da da Osmanlılar'da da bu sözcük hep savaş,karşı tarafı yok etme anlamında kullanılmış. Bunlarda uydurma kolay olduğundan durup dururken 2017 yılında sanki yeni bir şey icat etmiş gibi "Nefsle mücadele"... İyi de bunca zaman neyi beklediler!

    YanıtlaSil
  3. Ufak bi dalgınlık olmuş: “Matematik bilmeyen çocuğa cihat öğretmek faydasızdır,” değil, yerine “Cihadı bilmeyen çocuğa matematik öğretmek faydasızdır,” denmişti :) Saygılarımla

    YanıtlaSil